FLAT TRACK KILPAILUKAUSI KÄYNNISTYI – 1st KROWDRACE CUP WOLFSLAKE, SAKSA

Tiedote ja kuvat: Lasse Kurvinen

Tervehdys Berliinin kupeesta Amalienfelde asuinalueelta, maalaispoika pääsi maalaismaisemiin. Täältä käsin valmistaudutaan MM-sarjan ensimmäiseen osakilpailuun 20-21.8.2021, joka ajetaan Saksan Diedenbergenissä. 

Viikonloppuna käynnistyi kilpailukausi Krowdrace flat track tapahtumassa ja sarjaa promotaan kahden aktiivisen flat track henkilöin toimesta. Martino Berlino ja Hermann Head ovat rakentaneet Krowdrace konseptia useita vuosia. Kilpailua voisi verrata ratapäivien ja kilpailujen yhdistelmäksi. Krowdrace cup sponsoroi Indian motorcycles usean muun tahon kanssa vahvasti, juurikin Flat track historiankin puolesta Indian kuuluu lajiin ikuisesti. Sponsoreiden johdosta kilpailussa Pro-luokassa on rahapalkinnot ja kaikissa luokissa top 3 kuskeille tavarapalkinnot. Launtai iltana palkittiin 2020 top 3 kuljettajat, jotka saivat hienoja prätkätakkeja ym palkinnoksi ja Krowdrace taulut. Krowdrace kilpailut ajetaan DMSB racecard lisensseillä, joka maksaa tapahtumaa kohden 19 euroa sisältäen tapaturmavakuutuksen. 


1st Krowdrace ajettiin Wolfslake kylässä aivan asutusalueen vieressä. Suuri osa kuljettajista yöpyi varikkoalueella teltoissa, viettivät aikaa rakennettujen prätkien ympärillä samanhenkisten kuskien ja taustajoukkojen kanssa. Tapahtuman teema on rento, suurinosa luokista ajaa ”come and ride with us” teeman mukaisesti, mutta palkintoseremoniassa ei tuuletuksia eikä hurrauksia säästellä! Lauantaipäivä on harjoituspäivä ja halukkaat osallistuvat sunnuntain kilpailuihin, lauantaina on viimeisissä harjoituserissä harjoituslähdöt, jolla saadaan osallistumiskynnystä madallettua itse kilpailupäivään. Ajajia on useassa eri luokissa kategorioiden mukaan, joiden ajovuorot on jaettu kokemuksen ja vauhdin perusteella. Kalusto on osassa luokkia vapaampi ja osassa sääntöjä on jonkin verran. Rengassääntö on kaikille sama, mutta desibelisääntö on täysin vihreiden ajatusten vuoksi sääntöihin kirjattu. Luokkajaot ensimmäisessä kilpailussa oli Newbie, Rookie, Supergirls, Thunderbike, Vintage luokkia on kolme – true gold – real deal – modern classic  ja vauhdikkaimmat Hooligan, Amateur ja Pro-luokat. Youth ja Electric luokkia ei ajettu osanottajapulan vuoksi.

Wolfslaken rata oli betonin kovaa ja mustaa kiveä, joka pölytessään muutti kuljettajat ja mekaanikot nokikolareiksi. Pyörän ilmansuodatinkin oli aivan kuin savuhormista läpi vedetty. Rataan pääsin aika hyvin sisälle, vaikka rata oli todella liukas niin silti pystyin kontrolloimaan sladia ja ajolinjoja. Lauantaina oli viisi harjoitusta ja sunnuntaina kolme karsintaerää sekä finaali. Pro-luokassa oli mukana MM-tason kuljettajista Markus Jell (Saksa) ja Maijkel Dikstra (Hollanti). Karsintaerissä pystyin kaikista lähtölinjoista nousemaan erän voittoon, toisessa lähdössä takarivistä joutui ajamaan Maijkel Dikstran kiinni ja pääsin viimeiselle kierrokselle lähdettäessä sisältä puskemaan ohi. Finaalissa ajettiin 12 kierrosta, otin holet ja voitin finaalin puolella ovaalikierroksella, vauhti oli todella hyvällä tasolla ja rytmi löytyi aina uudelleen.

Keskiviikkona viimeistelytreenit samalla radalla ja torstaina suunnataan Frankfurtiin ekaan MM-kisaan!

Lasse #365

Henkilökuvissa Martino Berlino Krowdrace promoottori ja Julia Dorny kolmen eri kamppailulajin maailman- ja euroopanmestari joka toimi juontajana kilpailupäivänä. Pääsin testaamaan myös alkuperäistä American flat track harrikkaa vuodelta 1974 XR750.