Imatran Moottorikerho ry (IMK), Imatranajo Oy ja Imatran kaupunki ovat yhdessä päättäneet kunnioittaa legendaarisen ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarisen250-kuutoisten maailmanmestaruutta vuodelta 1972, viidenkymmenen vuoden takaa, nimeämällä legendaarinen Imatranajon katurata Jarno Saarisen mukaan.
- Saimme Imatran Moottorikerhon ry:n ja Imatranajo oy:n yhteiskokouksessa ajatuksen katuradan nimeämisestä juhlavuoden kunniaksi Suomen kaikkien aikojen menestyneimmän RR-kuskin Jarno Saarisen mukaan. Otimme luonnollisesti ensin yhteyttä Jarno Saarisen leskeen Soili Karmeentiedustellaksemme hänen mielipidettään. Ja kun Soili Karme iloksemme suhtautui ajatukseen myönteisesti olimme yhteydessä Imatran kaupungin päättäjiin. Imatran kaupungin edustajana Imatran kaupunginjohtaja Ari Lindeman suhtautui nimeämiseen yhtä myönteisesti kuin Soilikin. Näin ollen päätös uudesta nimestä syntyikin sitten sujuvasti, kertoo Imatran Moottorikerhon puheenjohtaja Martti Solja.
Osapuolten välinen ratasopimus radan uudesta nimestä allekirjoitettiin 9. päivä maaliskuuta 2022 Hotelli Gustavelundissa, Tuusulassa. Sopimuksen allekirjoittajina toimivat edellä mainitut Soili Karme (ent. Saarinen), Imatran vt. kaupunginjohtaja Ari Lindeman ja Imatran Moottorikerho ry:n puheenjohtaja Martti Solja.
Ratasopimuksen mukaan Imatranajo ajetaan tästä lähtien Jarno Saarinen Circuit Imatra –nimisellä katuradalla.
- Jarnolle tämä olisi ollut suuri ilo ja kunnia, koska Jarnon maailmanmestaruus varmistui Imatralla. Kunnioitan sitä energisyyttä ja yrittäjähenkeä, joka Imatralla vallitsee, sanoo Soili Karme.
IMATRANAJO – 60 VUOTTA ENSIMMÄISESTÄ KISATAPAHTUMASTA
Historian ensimmäinen Imatranajo järjestettiin kesällä 1962. Heinäkuun ensimmäisenä viikonloppuna 1. – 3.7.2022 vietetään Imatranajon 60-vuotisjuhlia. Imatranajo on koko Etelä-Karjalan suurin yleisötapahtuma, jonne järjestäjät odottavat kisaviikonlopun aikana noin 50 000 kisavierasta.
International Road Racing Championship (IRRC) on eurooppalaisille katuradoilla ajettava kansainvälinen ratamoottoripyöräsarja, jossa kilpaillaan superbike- ja supersprt-luokkien pyörillä. Imatranajo on IRRC-sarjan Suomen osakilpailu. Muut osakilpailut ajetaan ensi kesänä Hollannissa 30.4. – 1.5., Belgiassa 23. – 24.7., Tsekeissä 13. – 14.8. ja Saksassa 17. – 18.9.2022.
Imatranajon järjestelyistä vastaa Imatran Moottorikerho ry (IMK) yhdessä omistamansa Imatranajo Oy:n kanssa.
JARNO SAARINEN – 50 VUOTTA MAAILMANMESTARUUDESTA
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun lähtemättömän jäljen suomalaisten moottoriurheilun ystävien sydämiin ja muistoihin jättänyt turkulainen ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen varmisti Imatralla 1972 ajetuissa GP-kisoissa TT-pyörien 250-kuutioisten maailmanmestaruuden kaikkien aikojen ensimmäisenä suomalaiskuskina. Jarno Saarinen on tälläkin hetkellä ainoa soololuokkien RR-maailmanmestari Suomessa.
Vuonna 1972 Saarinen otti myös 350-kuutioisissa MM-hopeaa.
Saarinen valmistui autoinsinööriksi vuonna 1971. Hänet tunnettiinkin poikkeuksellisen taitavana mekaanikkona, joka rakensi ja huolsi pyöränsä itse. Kollegat kertovat Saarisen keräilleen muiden jo romukasaan hylkäämiä renkaita, ketjuja ja muita varaosia, koska raha oli yksityiskuljettajalla tiukassa.
Jarno Saarisen uralle mahtuu 46 GP-starttia, 15 voittoa, 32 palkintopallisijaa ja 250-kuutioisten maailmanmestaruus vuodelta 1972. Hän menehtyi Monzan radalla, Italiassa tapahtuneessa kisaonnettomuudessa toukokuussa 1973.
KISAKUSKIEN EDUSTAJANA TILAISUUDESSA NÄHTIIN SUOMEN MENESTYNEIMPIIN RATAKUSKEIHIN LUKEUTUVA ERNO KOSTAMO
Jarno Saarinen Circuit Imatra –katuradalle ensi heinäkuussa starttaavien ajajien edustajana tiedotustilaisuuteen osallistui Suomen menestyneimpiin IRRC-sarjan kuskeihin ja Imatranajonkin ennakkosuosikkeihin lukeutuva Erno Kostamo. Kiteeltä kotoisin oleva, nykyisin Joensuussa vaikuttava Kostamo on BMW:n tehdaskuski (Superbike BMW M1000RR) ja edustaa Syntainics Racing by Penz13 –tiimiä. 30-vuotias Kostamo on ajanut IRRC-sarjassa kolme vuotta ja hänellä on tilillään IRRC-sarjan kolmas sija vuodelta 2018. (www.facebook.com/Ernokostamo38 )
Juhlavuotta kunnioittaakseen Erno Kostamo ajaa Imatranajoissa numerolla 60.
- Koronapandemian takia IRRC-sarjaa ei ajettu toissavuonna lainkaan ja viime vuonna vain neljä osakilpailua Belgiassa, Tsekeissä, Hollannissa ja Saksassa, kun Imatralla ei kisoja ajettu. Toivottavasti pääsisin nyt heinäkuussa Jarno Saarinen Circuit Imatra –radalla haastamaan viime vuoden mestarin, saksalaisen Didier Gramsin ja kärkikolmikkoon sijoittuneet Tsekin Lukas Maurerin sekä Hollannin Den Bestenin. Hienoa olisi myös nähdä lähtöviivalla vuoden 2019 Imatranajon ja koko sarjan voittanut Englannin Davey Todd. Oli, miten oli, niin kilpailu mestaruudesta on kova tänäkin vuonna. Imatralle tulevien kuskien nimet eivät ole vielä vahvistuneet, mutta uskoisin, että sarjan parhaat siellä nähdään, Erno Kostamo toteaa.
Nykypäivän IRRC-luokan suomalaiskuskeista on syytä Kostamon lisäksi mainita muun muassa Pauli Pekkanen ja Anssi Koski.
Huipputehokkaat moottoripyörät kilpailevat sekä IRRC- että Open-luokkien Superbike ja Supersport-kilpailuissa. Superbike-pyörät ovat joko 2- tai 4-sylinterisiä ja iskutilavuudeltaan enintään 1000 kuutiota. Supersport-pyörät ovat nelisylinterisiä ja 600 kuutioisia. Tähän luokkaan hyväksytään myös 2-sylinteriset 750- ja 675-kuutioiset kolmesylinteriset pyörät.
S.U.F HELSINKI ON IMATRANAJON JUHLAVUODEN 2022 KUMPPANI
S.U.F Helsinki on suomalainen kellovalmistaja, jonka rannekellomallistoon kuuluva Paroni on ollut tuotannossa vuodesta 2004. S.U.F Paroni on kunnianosoitus legendaariselle Jarno ‘Paroni’ Saariselle.
Huimapäinen ratamoottoripyöräilijä Jarno Saarinen oli kelloseppä Stepan Sarpanevan lapsuudenidoli.
Stepan Sarpaneva työskenteli aikoinaan Sveitsissä useille tunnetuille eri kellomerkeille. Suomeen palattuaan hän perusti Sarpaneva Watches -nimisen yrityksen, jossa hän valmistaa käsityönä rannekelloja. Myöhemmin hän perusti S.U.F. Helsingin (SarpanevaUhrenFabrik), jonka valmistamat kellot ovat ottaneet inspiraatiota suomalaisista maisemista, filosofiasta, kansantaruista, insinöörityön edelläkävijöistä sekä nopeudesta ja designista. Esimerkkeinä näistä inspiraation lähteistä mainittakoon juuri ratamoottoripyöräilijä Jarno ”Paroni” Saarinen.
IRRC Superbike -kilpailun nopein kierros Imatranajoissa 2022 palkitaan S.U.F Helsinki Paroni –rannekellolla!
Lisätiedot:
Imatran Moottorikerho, www.imk.fi / www.imatranajo.fi /
Imatran Moottorikerho ry / Martti Solja, puheenjohtaja, 040 500 3626, martti.solja@imatranajo.fi
Imatranajo Oy / Eero Kiiskinen, tapahtuman sisältö ja yritysyhteistyö, 0400 432 094, eero.kiiskinen@imatranajo.fi
Imatranajo / Lasse Norres, mediavastaava, 044 770 6007, lasse@norres.fi